Twister

Lær disse mektige overtalelsesteknikkene for å få enhver til å kjøpe fra deg.

persuasion techniques for salesOm du jobber innen salg eller markedsføring, bruker du nok mesteparten av tiden din til å komme opp med nye ideer og strategier for å få kunder til å kjøpe eller prøve ditt produkt.

Overbevisning er et viktig talent som kan hjelpe deg lettere å nå dine mål, om det er i arbeidslivet eller i ditt personlige liv.  Men er dette en kunst kun annonsører,  selgere og politikere kan mestre?

Etter å ha lest Rober Cialdis bok, "Influence: The psychology of persuasion", oppdaget jeg at innflytelse er en vitenskap. Den gode nyheten er at du ikke trenger å være velsignet med et godt utseende eller sjarm for å bli god til å overbevise og påvirke.

Hvordan kan du bli bedre til å påvirke andre mennesker? Roberts bok diskuterer følgende 6 prinsipper som sentrale for kunsten til å overtale og ha innflytelse på andre: gjensidighet, knapphet, popularitet, autoritet, sosial påvirkning og engasjement/konsistens.

Cialdis bok er basert på årene han observerte og studerte påvirkningsmetoder av salgseksperter, kultledere og politikere. Ifølge Cialdi har enhver av disse prinsippene evnen til å skape en automatisk medvillighetsrespons fra folk.

Klar for å lære hemmelighetene bak å overbevise mennesker? Her er de seks "våpen til Innflytelse" du kan bruke for å hjelpe deg til å nå dine mål raskt:

Våpen for innflytelse #1 - Gjensidighet

principle of reciprocity in persuasion

Gjendsidighetsprinsippet innebærer at når noen gjør noe fint for deg eller gir deg noe, vil du naturlig føle en gjensidig trang til å returnere tjenesten. Det spiller ingen rolle om tjenesten er ønsket eller uønsket. Vi føler rett og slett en trang til å gjengjelde tjenesten til den personen. Noen ganger kan den gjengjeldene tjenesten være større en den mottatte!

Hvordan anvende "Gjensidighet" i din bedrift– Å gi gaver til potensielle kunder eller klienter er en effektiv måte å få godvilje og innynde ditt firma til dine klienter og potensielle kunder.

Gaver trenger ikke være dyre, men de bør være nyttige og ha kjente verdier. En av de beste gavene du kan gi din kunde er Salgsfremmende Minnepinner. Logomerkede minnepinner kan bli personifisert med firmaets logo og lastet opp med produktkataloger, presentasjoner eller videoer for å gi promoteringen et løft.

 I tillegg kan du også gi vekk nyttig og lærerikt innhold i form av E-bøker, rapporter og filmer. Å gi vekk innhold er veldig effektivt for interessen av deres bedrift.

Våpen for innflytelse #2 - Engasjement og å være konsekvent

Prinsippet er basert på premissene av at mennesker liker å oppføre seg konsekven. Med en gang vi har tatt en avgjørelse eller et standpunkt, vil vi reagere og respondere på en måte som er ensartet med hva vi har bestemt.
Videre vil vi sterkt rettferdiggjøre og forsvare vår tidligere beslutning.

Ideen her er å få noen til å tro på noe lite eller utføre små handlinger i første omgang. Så snart de er engasjert, er det større sannsynlighet for at de samtykker til en større oppgave eller større idè senere.

Dessuten vil folk forsøke å forsvare sine handlinger, selv om handlingen er upopulær eller gal. Denne metodens effektivitet blir forsterket om enigheten er nådd foran andre mennesker.

Hvordan anvende dette prinsippet i deres firma – Folk flest kjøper neppe fra deg ved første møte eller eksponering. Hvorfor? De har ikke nok informasjon om deg ennå.

Men du kan få de til å prøve produktet eller tjenesten gratis(gratisprøver etc) og etterhvert blir de kanskje villig til å betale for dine produkter eller tjenester. Alternativt kan du overbevise de til å prøve en billigere løsning først, deretter overtale de til å oppgradere etterhvert. Nøkkelen er å få folk til å forplikte seg til noe mindre eller noe med lav risiko først.

Våpen for Innflytelse #3 - Sosial Påvirkning

Vi pleier å gjøre som andre gjør, spesielt når vi ikke har nok informasjon eller erfaring til å handle alene. Denne teknikken er brukt utbredt blant de fleste forhandlere.

Et eksempel er på nattklubber. Da jeg var en tilhenger av nattklubber pleide jeg og mine venner å kjøre rundt i San Fransico for å prøve å finne en nattklubb hvor vi kunne danse. Ofte så vi lange køer utenfor utestedene. Vi trodde det var travelt og god stemning inne, men det visste seg at dørvakten holdt køen igjen slik at det skulle se populært ut.

Hvordan anvende "sosial påvirkning" i ditt firma – Å vise logoer av aktuelle kunder og kunders tilbakemelding på din nettside er en flott måte å innføre "sosial påvirkning" prinsippet. Om du i tillegg bruker kjendiser eller velkjente offisielle personer som matcher demografien til din målgruppe for å fremme dine produkter eller tjenester, er også en mektig "sosial påvirkning"-metode.

Våpen for Innflytelse #4 - Populæritet

liking in persuasion

Folk kjøper  og svarer mest sannsynlig til mennesker de liker. Selv om dette ikke er rettferdig, har mennesker med et godt utseende lettere for å overbevise andre enn det normalt utseende personer har. Andre faktorer som avgjør popularitet, er: å ha den samme bakgrunnen, dele like interesser og en vennlig og varm personlighet.

Hvordan anvende popularitet i din bedrift – Du kan øke din popularitet ved å fremstille deg selv og ditt forhold til andre bedre.

  • Har du en butikk, vær sikker på at  det ser rent og ryddig ut og at dekoren er attraktiv.
  • Om du har en nettside, vær sikker på at den ser profesjonell ut og at den er brukervennlig.
  • Når du møter potensielle kunder, vær sikker på at du er velkledd og alt ser rent og pent ut. Lytt til hva de sier, smil og vær ærlig.
  • Bli kjent med dine klienter på et personlig nivå- Det er den beste måten å relatere seg med dem!

Våpen for Innflytelse #5 - Autoritet

Vi stoler mer på mennesker med autoritet og responderer mer sannsynlig til deres krav eller kommandoer. Autoritær status kan oppnås ved å tilegne seg visse titler og kvalifikasjoner (leger, professorer, guruer og mestere) eller gjennom årelang trening for å oppnå ekspertstatus.

Hvordan etablere autoritet i din bedrift – Du kan etablere autoritet for deg selv og din bedrift ved å vise dine legitimasjoner, lisenser, sertifikater, års erfaring, priser osv.

Våpen for innflytelse#6 - Knapphet

Jeg er sikker på at du kan relatere til prinsippene ved mangel. Når det er mangel på noe eller noe er vanskelig å få tak i, vil vi ha det enda mer. Enten det er en dato eller produkt. Ideen er at mangel øker vår frykt for å gå glipp av noe som kanskje er supert!

Dette kan være en mektig motivasjon, og mange forhandlere og annonsører har brukt denne teknikken suksessfullt.

Hvordan etablere "mangel" i din bedrift - Du kan anvende mangel i din reklamering ved å tilby produkter i begrenset kvantum eller ha en tidsfrist for et spesiell promotering.

Ideen er å la kunder tro at om de ikke handler nå, vil de miste en sjanse til å få dette spesielle produktet og må vente i noen måneder før de får sjansen til å kjøpe produktet igjen. Men vær sikker på at tidsfristene og det begrensete tilbudet stemmer.

Bruk disse prinsippene og forbedre din bedrift i dag!

De seks overstående påvirkende prinsipper er kraftige teknikker du kan bruke i dag for å få flere kunder og øke salget.

Ved å forstå mer av menneskelig atferd og hva som trigger personer til å reagere positivt på dine forespørsler, kan du raskt oppnå suksess. Likevel; makt må komme med ansvar. Bruk ikke disse teknikkene til å manipulere mennesker på et dårlig vis eller for andre uetiske formål!

Har du andre påvirkende eller overtalende tips?

Om du suksessfullt har brukt andre influerende eller overtalende teknikker, så del gjerne i kommentarfeltet nedenfor!


flashbay Forfatter: Peter Nguyen
2 Kommentarer | Legg igjen din kommentar 
oluwasanmi oyewumi, high impact markrting | 31 Jan, 2013
these are amazingly simple yet powerfully effefective persuasion strategies. great post
Boladale | 10 Dec, 2013
Great, my induction!
*
* Vil ikke bli vist
(hvis aktuelt)
Kommentarer fra forfatteren vil bli sendt til din email.
Ved innsendelse av dette skjemaet vil dine personopplysninger bli behandlet i samsvar med våre personvernsregler.